Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Jakie towary najczęściej przewożone są koleją?

25 sierpnia 2022

Dane Urzędu Transportu Kolejowego wyraźnie pokazują, że w 2021 roku nastąpił wzrost przewozu towarów koleją. W porównaniu z 2020 rokiem przewieziono 9,1% więcej ładunków – przez dwanaście miesięcy odnotowano przewóz aż 243,6 mln towarów. Okazuje się, że wzrosła też praca przewozowa (o 7,2%) oraz eksploatacyjna (wzrost wyniósł 5,3%). Jak podkreśla UTK masa ładunków w zeszłym roku była większa od tej z 2019 roku o 3,1%. Skąd wzięły się te wzrosty? Jaką przewagę ma transport kolejowy nad drogowym? Właśnie tym kwestiom przyjrzymy się w dalszej części artykułu.

Przewaga transportu kolejowego

Transport kolejowy to atrakcyjna opcja dla tych przedsiębiorców, którzy szukają możliwości przewiezienia towarów o sporej masie. Wagony kolejowe zdecydowanie mają o wiele większą ładowność niż naczepa samochodowa, ich maksymalna pojemność może liczyć nawet 50 ton. Ten środek transportu umożliwia też przewóz towarów o niestandardowych wymiarach, a takiej możliwości na przykład nie oferuje transport lotniczy.

Transport ponadnormatywny to jeden z licznych atutów przewozu koleją. Wśród zalet wymienia się także:

  • dużą dostępność kolei;
  • prędkość przemieszczania;
  • ekologiczny sposób transportu.

Przewóz ładunków pociągami często okazuje się być najrozsądniejszą opcją na bardzo długich trasach. Niezależnie od tego, czy mówimy o transporcie międzykrajowym, czy międzykontynentalnym, kolej doskonale sprawdzi się w obu tych przypadkach. Jedyne, co trzeba mieć na uwadze w przypadku tego drugiego transportu, to szerokość torów w różnych krajach.

Jak przedstawia się cena transportu kolejowego na tle drogowego? Krótkie trasy mogą okazać się niezbyt opłacalne, za to przy dłuższych podróżach cena transportu staje się przystępniejsza. Przewóz koleją posiada też elastyczność, której trudno szukać w przypadku transportu drogowego. Na przykład, jeśli masa towaru nieznacznie przekracza ładowność samochodu, to i tak bylibyśmy zobowiązani do wynajęcia drugiego pojazdu, nawet jeśli miałby jechać praktycznie pusty. Z kolei transport kolejowy za odpowiednią opłatą oferuje możliwość zwiększenia maksymalnej ładowności wagonu.

Ograniczenia

Tak jak każde rozwiązanie transport kolejowy posiada również swoje ograniczenia. Jedna z wad została już wcześniej wspomniana, a mianowicie to, że przewóz koleją nie jest korzystny, jeśli przewozimy niewielką ilość ładunków o małej masie. Zdecydowanie lepiej pod tym kątem prezentuje się transport ponadgabarytowy drogą kolejową na dłuższych trasach.

Kolejnym minusem jest też oddziaływanie warunków atmosferycznych na wagony, są one bardziej wrażliwe na niekorzystną pogodę niż samochody. Z tego powodu, zwłaszcza zimą, mogą powstawać opóźnienia albo utrudnienia na trasie.

Transport kolejowy to transport intermodalny – polega on na przewozie towarów przy użyciu kilku środków transportu. Ten rodzaj sposobu organizacji transportu może w niektórych przypadkach nieść ze sobą szereg komplikacji.

Podobnie jak samochody także pociągi są narażone na opóźnienia. Jednak przyczyny wydłużenia się czasu przewozu w przypadku tych dwóch transportów są różne. Samochody mogą złapać opóźnienie w wyniku korków, awarii lub udziału w kolizji. Z kolei punktualność transportu kolejowego zależna jest od awarii sieci trakcyjnej albo opóźnienia innego składu.

Co warto przewozić koleją? Które towary są najczęściej transportowane?

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ubiegłym roku w naszym kraju przewieziono 243,6 mln towarów. Na pierwszym miejscu znalazł się węgiel kamienny (88,7 mln ton), tuż za nim były kruszywa (blisko 47 mln ton), a trzecie miejsce zajęły produkty rafinacji ropy naftowej (18,3 mln ton).

Powyższe dane pokazują, które towary najlepiej jest przetransportować koleją. Na transport szynowy zdecydowanie powinni postawić przedsiębiorcy, którym zależy na przewozie węgla, ropy naftowej albo gazu ziemnego. Wszystkie te produkty transportowane są w ogromnych ilościach, a jak zostało już to wcześniej zaznaczone, transport kolejowy najbardziej się opłaca w przypadku ponadgabarytowych ładunków o sporej masie, w szczególności na długich trasach.

już 34 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę