Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Zalety transportu kolejowego

31 stycznia 2022

Już od XIX wieku transport kolejowy pełni istotną funkcję w życiu człowieka, umożliwiając nie tylko transport ludzi, ale również sporej ilości towarów. Czym dokładnie jest transport kolejowy? Jakie ma zalety oraz ograniczenia? Więcej informacji na ten temat znajduje się w dalszej części artykułu.

Czym jest transport kolejowy?

Transport kolejowy jest niezwykle ważnym sektorem transportu lądowego, który dzieli się na: pasażerski transport kolejowy, towarowy transport kolejowy oraz infrastrukturę. To ostatnie pojęcie obejmuje rozmaite zagadnienia, na infrastrukturę składają się linie kolejowe, stacje, czyli dworce i przystanki, oraz techniczne zaplecze.

Mówiąc o transporcie kolejowym, nie można zapomnieć o jednym z jego najważniejszych elementów, czyli taborach kolejowych. Te z kolei składają się m.in. z lokomotyw oraz wagonów.

Ponieważ infrastruktura jest osobnym podsektorem transportu kolejowego to wyodrębniamy dwa rodzaje instytucji kolejowych – przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury. Warto też odnotować fakt, że kolej to forma transportu sztywnotorowego, oznacza to, że środki transportu poruszają się wyznaczonym w tym celu torem.

Co jest jeszcze istotne w kontekście transportu kolejowego? Wspomnieliśmy już, że wyróżniamy pasażerki oraz towarowy transport. Oba te rodzaje przewozów odbywają się zarówno na długich, jak i krótkich dystansach, wliczając w to krajowe oraz międzykontynentalne przejazdy. Pociągi pasażerskie służą pasażerom, którzy dojeżdżają do pracy, szkoły lub wybierają się w okazjonalne podróże, na przykład jadą na wakacje lub weekend do innego miasta. Z kolei międzynarodowy transport koleją umożliwia przewóz towarów, w tym ładunków wielkogabarytowych. Jest to możliwe dzięki sporej ładowności wagonów, które umożliwiają przewóz większej ilości ładunków w pojedynczej jednostce transportowej. Transport gabarytowy kolejowy ma wiele zalet, między innymi jest korzystny pod względem ekonomicznym, w szczególności, gdy porównamy go z transportem samochodowym.

Jakie są zalety transportu kolejowego

Transport kolejowy pasażerski oraz towarowy to rozwiązania o wielu atutach. Poniżej znajduje się krótka lista zalet potwierdzających, że warto wybrać tę opcję, także w sytuacji, gdy interesuje nas transport ponadgabarytowy.

  • Oszczędność czasu – w przeciwieństwie do transportu samochodowego pociągi nie są narażone na korki. Postoje zdarzają się wyłącznie w awaryjnych sytuacjach, dlatego też w większości przypadków transport kolejowy jest szybszy oraz pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.
  • Szybki czas dojazdu – w przypadku wysokorozwiniętych krajów krótki czas przewozu związany jest nie tylko z brakiem korków, ale również ze sporymi prędkościami, z jakimi mogą przemieszczać się pociągi.
  • Mniejsza liczba wypadków, większe bezpieczeństwo – transport kolejowy notuje znacznie mniejszy odsetek wypadków niż transport drogowy.
  • Przyjazne dla środowiska rozwiązanie – to kolejny ważny element, na który zwraca się coraz większą uwagę. Transport kolejowy w porównaniu z transportem samochodowym jest bardziej ekologiczny, niezależnie od tego, czy mówimy o przewozie pasażerów, czy towarów. Niższe zużycie paliwa lub energii (a co za tym idzie też mniejsza emisja CO2) pociągi zawdzięczają swojej sporej ładowności, która pozwala przewieźć sporą liczbę pasażerów oraz towarów za jednym razem.

Ograniczenia i wady transportu kolejowego

Tak jak każde rozwiązanie transport kolejowy także ma swoje wady oraz ograniczenia. Choć trzeba przyznać, że przewoźnicy kolejowi, jak i zarządcy infrastrukturą starają się zmniejszyć liczbę tych ograniczeń, to niektórych minusów nie da się do końca wyeliminować. Poniżej lista wad transportu kolejowego.

  • Spore opóźnienia w przypadku awarii – o ile nie trzeba martwić się korkami, to może pojawić się inny problem, jakim są awarie. Zdarzają się one stosunkowo rzadko, ale w momencie, w którym pojawią się, mogą one zablokować przejazd na wiele godzin, a to z kolei oznacza spore opóźnienia.
  • Transport ponadnormatywny równa się z dostosowywaniem się do wymagań infrastruktury kolejowej, która, w zależności od kraju, może być różna.
  • Brak połączeń – w niektórych przypadkach dojazd do celu może być niemożliwy ze względu na brak połączenia, trzeba wtedy zastanowić się nad transportem intermodalnym.

Maksymalne rozmiary ładunków ponadgabarytowych

Jakie rozmiary mogą mieć przewożone ładunki ponadgabarytowe? Zgodnie z prawem koleją można przewozić transport o następujących maksymalnych rozmiarach:

  • 120m długości,
  • 4,0m szerokości,
  • 4,0m wysokości,
  • 500t wagi.

Wybierając kolejowy transport wielkogabarytowy, trzeba mieć świadomość, że infrastruktura kolejowa może uniemożliwiać przewóz towarów do docelowego miejsca. W takich sytuacjach należy skorzystać z tak zwanego transportu intermodalnego, który polega na przewozie ładunków różnymi środkami transportu. Najlepiej zrobić to poprzez przeładowanie towaru z platform na samochody i przewiezienie ładunków tym środkiem transportu do docelowego miejsca.

Dla kogo transport wielkogabarytowy koleją będzie najlepszą opcją? Przede wszystkim dla osób, które szukają atrakcyjnej finansowo formy transportu na długie dystanse. To także doskonały wariant dla tych, którzy chcą maksymalnie zminimalizować ryzyko uszkodzenia towarów, jest to możliwe dzięki temu, że transport kolejowy notuje znacznie niższy odsetek wypadków niż transport samochodowy.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług obejmujących transport wielkogabarytowy.

już 34 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę