Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Zakazy ruchu i przewozu ponadgabarytowego – przegląd wybranych krajów UE

Jednym z ważnych etapów planowania transportu ciężarowego i ponadgabarytowego są zakazy ruchu obowiązujące w poszczególnych krajach UE. Mają one bezpośredni wpływ na terminy dostaw, plan trasy oraz wymagane zezwolenia. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze destynacje w Unii Europejskiej i ograniczenia na ich terenie.

Dlaczego istnieją zakazy ruchu?

Zakazy mają na celu przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego oraz chronić infrastrukturę drogową przed nadmiernym zużyciem i uszkodzeniem. Wprowadza się je, uwzględniając natężenie ruchu – szczególnie w godzinach szczytu, kiedy łatwo o powstawanie korków i zagrożenie płynności. Do tego w grę wchodzą także ograniczenia emisji spalin i hałasu, które taki transport może generować w nadmiarze. Dlatego zakazy te najczęściej obejmują właśnie okresy weekendów, świąt oraz wybrane godziny szczytu. Z reguły dotyczą one pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 7,5 tony. 

Zakazy ruchu ciężarówek i przewozu ponadgabarytowego w UE - przegląd

Zakazy dla ciężarówek w UE

Polska

W Polsce obowiązują ogólnokrajowe zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton:

Zakazy nie dotyczą m.in. pojazdów przewożących żywność szybko psującą się, paliwa, lekarstwa czy żywe zwierzęta. Jednak w przypadku transportu ponadgabarytowego, wymagana jest odrębna procedura uzyskiwania zezwoleń.

Rodzaje zezwoleń na przejazd ponadgabarytowy:

W Polsce wyróżnia się 7 kategorii zezwoleń, przy czym najczęściej wykorzystywane dla transportów ponadnormatywnych to:

Więcej o zezwoleniach na transport ponadgabarytowy: https://zte.pl/aktualnosci/kto-wydaje-zezwolenie-na-transport-ponadgabarytowy

Dodatkowe wymagania:

  1. Pilotowanie: jest obowiązkowe, jeśli szerokość pojazdu przekracza 3,2 m lub długość 23 m. Dowiedz się więcej: https://zte.pl/aktualnosci/czym-jest-pilotaz-transportow-ponadgabarytowych
  2. Zgłoszenie przejazdu: w niektórych przypadkach wymagane jest wcześniejsze zgłoszenie trasy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz uzyskanie zgody lokalnych zarządców dróg. Sprawdź również: https://zte.pl/aktualnosci/kiedy-mozna-modyfikowac-infrastrukture-drogowa
  3. Ograniczenia godzinowe: Przejazdy bardzo dużych ładunków często dozwolone są tylko nocą, np. między godziną 22:00 a 6:00.

Niemcy

Francja

Austria

Włochy

Należy też pamiętać, że szczegółowe przepisy dotyczące zakazów ruchu i przejazdów ponadgabarytowych w krajach UE mogą się zmieniać – warto je każdorazowo weryfikować tuż przed planowanym transportem. Staranność w przygotowaniu i kompletowaniu wszystkich wymaganych dokumentów pozwala uniknąć niepotrzebnych opóźnień oraz zapewnia sprawny i bezpieczny przebieg przewozu.

już 35 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę