Zakazy ruchu i przewozu ponadgabarytowego – przegląd wybranych krajów UE
Jednym z ważnych etapów planowania transportu ciężarowego i ponadgabarytowego są zakazy ruchu obowiązujące w poszczególnych krajach UE. Mają one bezpośredni wpływ na terminy dostaw, plan trasy oraz wymagane zezwolenia. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze destynacje w Unii Europejskiej i ograniczenia na ich terenie.
Dlaczego istnieją zakazy ruchu?
Zakazy mają na celu przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego oraz chronić infrastrukturę drogową przed nadmiernym zużyciem i uszkodzeniem. Wprowadza się je, uwzględniając natężenie ruchu – szczególnie w godzinach szczytu, kiedy łatwo o powstawanie korków i zagrożenie płynności. Do tego w grę wchodzą także ograniczenia emisji spalin i hałasu, które taki transport może generować w nadmiarze. Dlatego zakazy te najczęściej obejmują właśnie okresy weekendów, świąt oraz wybrane godziny szczytu. Z reguły dotyczą one pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 7,5 tony.
Zakazy dla ciężarówek w UE
Polska
W Polsce obowiązują ogólnokrajowe zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton:
w przeddzień świąt (jeśli przypadają w dni inne niż niedziela): od 18:00 do 22:00
w dni świąteczne i niedziele: od 8:00 do 22:00
w soboty: od 8:00 do 14:00
Zakazy nie dotyczą m.in. pojazdów przewożących żywność szybko psującą się, paliwa, lekarstwa czy żywe zwierzęta. Jednak w przypadku transportu ponadgabarytowego, wymagana jest odrębna procedura uzyskiwania zezwoleń.
Rodzaje zezwoleń na przejazd ponadgabarytowy:
W Polsce wyróżnia się 7 kategorii zezwoleń, przy czym najczęściej wykorzystywane dla transportów ponadnormatywnych to:
Kategoria IV i V – dla pojazdów przekraczających dopuszczalne wymiary (długość powyżej 16,5 m, szerokość powyżej 2,5 m, wysokość powyżej 4 m) lub masę całkowitą powyżej 40 ton.
Kategoria VII – dla ładunków ponadgabarytowych o niestandardowych trasach i parametrach, wymagająca dokładnego planu przejazdu oraz decyzji zarządcy drogi.
Więcej o zezwoleniach na transport ponadgabarytowy: https://zte.pl/aktualnosci/kto-wydaje-zezwolenie-na-transport-ponadgabarytowy
Dodatkowe wymagania:
Pilotowanie: jest obowiązkowe, jeśli szerokość pojazdu przekracza 3,2 m lub długość 23 m. Dowiedz się więcej: https://zte.pl/aktualnosci/czym-jest-pilotaz-transportow-ponadgabarytowych
Zgłoszenie przejazdu: w niektórych przypadkach wymagane jest wcześniejsze zgłoszenie trasy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz uzyskanie zgody lokalnych zarządców dróg. Sprawdź również: https://zte.pl/aktualnosci/kiedy-mozna-modyfikowac-infrastrukture-drogowa
Ograniczenia godzinowe: Przejazdy bardzo dużych ładunków często dozwolone są tylko nocą, np. między godziną 22:00 a 6:00.
Niemcy
Zakaz ruchu dla ciężarówek powyżej 7,5 t: niedziele i święta od 00:00 do 22:00.
Dodatkowe zakazy wakacyjne: w soboty (lipiec–sierpień) od godz. 7:00 do 20:00 na głównych trasach.
Transport ponadnormatywny wymaga indywidualnego zezwolenia i często eskorty policji lub BF3/BF4.
Francja
Zakaz dla pojazdów ciężarowych > 7,5 t: soboty od 22:00 do niedzieli 22:00 i w święta.
Specjalne ograniczenia w sezonie zimowym i letnim.
Transporty ponadgabarytowe wymagają zezwolenia „convoi exceptionnel”, z dokładnie określoną trasą i terminem przejazdu.
Austria
Zakaz ruchu w niedziele i święta: od 00:00 do 22:00.
Dodatkowe zakazy w piątki i soboty w okresie zimowym (transporty narciarskie).
Wymagana zgoda z odpowiedniego urzędu landowego i często pojazd pilotujący.
Włochy
Zakazy ruchu ciężarówek zwykle w niedziele i święta od godz. 9:00 do 22:00.
Transporty ponadgabarytowe są możliwe tylko poza zakazanymi godzinami i wyłącznie z ważnym pozwoleniem (np. „Nulla Osta”).
Należy też pamiętać, że szczegółowe przepisy dotyczące zakazów ruchu i przejazdów ponadgabarytowych w krajach UE mogą się zmieniać – warto je każdorazowo weryfikować tuż przed planowanym transportem. Staranność w przygotowaniu i kompletowaniu wszystkich wymaganych dokumentów pozwala uniknąć niepotrzebnych opóźnień oraz zapewnia sprawny i bezpieczny przebieg przewozu.