Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Znaczenie transportu ponadgabarytowego dla przemysłu

30 listopada 2024

W Polsce każdego roku realizowanych jest ponad 2000 przewozów ponadnormatywnych, z czego aż 60% przypada na sektor przemysłowy. Te imponujące liczby pokazują, że transport wielkogabarytowy, który umożliwia przewóz elementów przekraczających standardowe wymiary i masy, stanowi fundament nowoczesnego przemysłu. W dalszej części artykułu przedstawimy szczegółową analizę tego specjalistycznego segmentu transportu oraz jego wpływ na rozwój różnych gałęzi przemysłu.

Jakiego rodzaju transporty związane z przemysłem są ponadgabarytowe?

Transport ponadgabarytowy obejmuje przewóz różnorodnych ładunków, których wielkość lub waga przekracza standardowe normy przewozowe. Wśród nich znajdują się między innymi:

  1. Maszyny przemysłowe – wielkogabarytowe maszyny, takie jak tokarki, prasy hydrauliczne czy piece hutnicze, wymagają specjalistycznych pojazdów do ich transportu.
  2. Elementy konstrukcji budowlanych – prefabrykaty betonowe, stalowe belki konstrukcyjne i dźwigary, które stanowią kluczowe elementy budynków i mostów.
  3. Turbiny wiatrowe i urządzenia energetyczne – w sektorze energetycznym niezbędne jest przewożenie turbin wiatrowych, transformatorów oraz innych urządzeń używanych w elektrowniach.
  4. Infrastruktura drogowa i kolejowa – szyny, elementy mostów oraz duże komponenty infrastrukturalne często są transportowane w częściach.
  5. Ładunki specjalne dla wojska – czołgi, pojazdy opancerzone i sprzęt wojskowy również są przewożone za pomocą transportu ponadgabarytowego.

Wyzwania i logistyka transportu ponadgabarytowego

Transport gabarytowy wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także precyzyjnego planowania logistycznego, aby uniknąć opóźnień i zagrożeń na każdym etapie. Przede wszystkim kluczowe jest planowanie trasy – w przypadku dużych ładunków należy dokładnie wybrać trasę, uwzględniając ograniczenia na mostach, wiaduktach i w tunelach. Często wyznacza się alternatywne drogi lub organizuje transport nocą, aby minimalizować utrudnienia w ruchu.

Kolejnym ważnym aspektem jest koordynacja ze służbami: przejazd ponadgabarytowy wymaga współpracy z policją, strażą miejską oraz innymi instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na drogach.

Tego typu transport nie obejdzie się również bez specjalistycznego sprzętu. Wykorzystuje się w nim pojazdy niskopodwoziowe (naczepy typu „low-loader”) i pojazdy modułowe, a ciężkie ładunki – jak generatory przemysłowe – wymagają zastosowania specjalnych systemów podnośników i zabezpieczeń.

Ponadto transport ponadgabarytowy wiąże się z ograniczeniami prawnymi i koniecznością uzyskania stosownych zezwoleń – każde państwo posiada własne regulacje w zakresie transportu wielkogabarytowego, obejmujące limity wagowe, wymagane licencje oraz opłaty związane z przejazdem.

Przyszłość transportu gabarytowego

Przemysł transportu ponadgabarytowego rozwija się w szybkim tempie, a jego przyszłość będzie zależeć od zdolności firm do wdrażania nowych technologii oraz adaptacji do zmieniających się regulacji prawnych. W nadchodzących latach można się spodziewać:

  • Automatyzacji procesów – coraz większy nacisk na automatyzację pozwoli precyzyjniej i szybciej realizować transporty gabarytowe, co z kolei wpłynie na obniżenie kosztów i skrócenie czasu realizacji.
  • Zmian regulacji środowiskowych – regulacje dotyczące emisji dwutlenku węgla mogą wymusić na firmach transportowych inwestycje w ekologiczne rozwiązania i technologie, by sprostać nowym standardom.
  • Zwiększenia zapotrzebowania na transport – rosnąca urbanizacja oraz rozwój infrastruktury spowodują wzrost zapotrzebowania na transport ciężkich i dużych ładunków, co będzie wymagać jeszcze bardziej zaawansowanych rozwiązań logistycznych.

Transport ponadgabarytowy jest niezwykle istotnym segmentem przemysłu, od którego zależy rozwój infrastruktury i przemysłu w skali globalnej. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz zaawansowanych rozwiązań logistycznych możliwe jest realizowanie nawet najtrudniejszych zleceń transportowych, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

już 34 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę