Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Kiedy transport gabarytowy wymaga eskorty?

19 grudnia 2024

Transportowanie ładunków ponadgabarytowych, czyli takich, które przekraczają standardowe wymiary lub wagę, to wyzwanie wymagające wyjątkowej precyzji i przygotowań. Jednym z elementów gwarantującym bezpieczeństwo na drodze jest eskorta, nie jest jednak ona konieczna w każdej sytuacji. Kiedy należy ją zorganizować? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym jest pilotaż transportów gabarytowych?

Transport ponadgabarytowy, zwany również transportem ciężkim lub wielkogabarytowym, obejmuje przewóz ładunków, które ze względu na swoje rozmiary lub wagę wymagają szczególnego traktowania na drodze. Z definicji, ładunki ponadgabarytowe to te, które przekraczają dopuszczalne limity wysokości, szerokości, długości lub masy. Przykładami mogą być komponenty przemysłowe, maszyny budowlane, wiatraki czy elementy infrastruktury drogowej.

Z kolei pilotaż transportu to usługa polegająca na eskortowaniu pojazdów z ładunkiem ponadgabarytowym przez specjalistyczne pojazdy pilotujące. Celem tego procesu jest zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, zminimalizowanie ryzyka wypadków oraz wsparcie logistyczne podczas trudnych manewrów.

Kiedy wymagane jest zastosowanie pilotażu?

W Polsce przepisy jasno określają, w jakich sytuacjach transport ponadgabarytowy wymaga pilotażu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, eskortowanie jest obowiązkowe, gdy ładunek przekracza następujące wymiary:

  • szerokość: powyżej 3,2 metra,
  • długość: powyżej 23 metrów,
  • wysokość: powyżej 4,3 metra,
  • masa całkowita: powyżej 60 ton.

Jednakże pilotaż może być wymagany również przy niższych wartościach, jeśli sytuacja na drodze tego wymaga, na przykład ze względu na trudne warunki pogodowe, skomplikowane trasy czy miejsca o ograniczonej widoczności. W niektórych przypadkach decyzję o konieczności pilotażu podejmuje zarządca drogi lub właściwe organy nadzorujące transport.

Etapy przygotowania do transportu ponadgabarytowego z pilotem

Przed przystąpieniem do transportu gabarytowego należy przejść przez kilka etapów przygotowawczych, które obejmują:

  1. Dokładne zaplanowanie trasy: wybór trasy jest kluczowy, aby zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć przeszkód. Często stosuje się specjalistyczne oprogramowanie, które pomaga w analizie dostępnych tras pod kątem infrastruktury drogowej, tuneli, mostów i innych ograniczeń.
  2. Analiza infrastruktury drogowej: zanim transport ruszy, należy sprawdzić, czy droga jest przystosowana do przewozu ładunków o dużej masie i rozmiarach. W razie potrzeby możliwe jest czasowe modyfikowanie infrastruktury drogowej, np. podnoszenie linii napowietrznych lub demontaż znaków drogowych.
  3. Zgody i zezwolenia: transport ponadgabarytowy wymaga uzyskania stosownych zezwoleń. W zależności od trasy, długości przewozu i rozmiarów ładunku, procedura ta może być bardziej lub mniej skomplikowana. Zazwyczaj za uzyskanie zezwoleń odpowiada firma transportowa, która ma doświadczenie w tego typu operacjach.

Czy warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy transportowej?

Organizacja transportu ponadgabarytowego wymaga szerokiej wiedzy oraz doświadczenia, dlatego często warto skorzystać z usług firmy specjalizującej się w tego typu przewozach. Profesjonalne firmy zapewniają kompleksową obsługę, od uzyskania wszelkich zezwoleń, poprzez planowanie trasy, aż po sam transport i pilotaż. Przykładem takiej firmy jest ZTE. Współpraca z tą firmą to pewność, że ładunek klienta dotrze bezpiecznie na miejsce, a cała operacja przebiegnie sprawnie i zgodnie z przepisami.

Podsumowując, transport gabarytowy wymaga eskorty w ściśle określonych sytuacjach, głównie, gdy ładunek przekracza dopuszczalne normy dotyczące masy i wymiarów. Wsparcie doświadczonego pilota nie tylko zwiększa bezpieczeństwo na drodze, ale także przyspiesza proces i minimalizuje ryzyko nieprzewidzianych komplikacji.

już 35 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę