Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Jak przewozić duże maszyny rolnicze?

16 listopada 2022

Po polskich i europejskich drogach mogą poruszać się tylko pojazdy o określonych gabarytach. Przykładowo, przejazd po drogach publicznych ciągników, kombajnów, lub innych maszyn, o szerokości zawierającej się w przedziale od 3 do 3,5 metra, wymaga specjalnych zezwoleń. Jeśli pojazd rolniczy ma więcej niż 3,5 metra szerokości, nie uzyska zezwolenia na poruszanie się w ruchu drogowym. Aby móc zorganizować przewóz takiej maszyny rolniczej, niezbędny jest transport ponadgabarytowy.

Czasami transport ponadnormatywny jest dobrym rozwiązaniem także w przypadku maszyn rolniczych, które mogą się poruszać po drogach publicznych, jak na przykład ciągniki.Tutaj warto wziąć pod uwagę opłacalność samodzielnego przejazdu przez pojazd na dalszej trasie. Zgodnie z prawem, ciągnik może poruszać się po drogach z prędkością do 30 km/h. Przejazd 150 km to męczarnia dla maszyny, kierowcy ciągnika, a także innych użytkowników dróg.

Jest wiele sytuacji, w których transport gabarytowy maszyn rolniczych znacząco ułatwia sprawę. To na przykład transport maszyn z punktów sprzedaży, transport maszyn wypożyczonych, a także import używanych maszyn z zagranicy.

Kiedy przewóz maszyny rolniczej jest przewozem ponadgabarytowym?

Przewóz ponadgabarytowy ma miejsce wtedy, gdy przewożony pojazd nie mieści się na standardowej platformie zestawu transportowego.

Pojazd rolniczy można zaliczyć do gabarytowego wtedy, gdy zmieści się na standardową naczepę zestawu transportowego. Taka przyczepa ma do 2,5 metra szerokości, do 18,5 metra długości, do 4 metrów wysokości i do 42 ton tonażu. Jeśli pojazd rolniczy mieści się na taką platformę, będzie to transport gabarytowy. Jeśli pojazd rolniczy się nie mieści, niezbędne jest zorganizowanie transportu ponadgabarytowego, albo ponadnormatywnego.

Do przewozu ponadnormatywnego maszyn rolniczych wykorzystywany jest kolejowy transport ponadgabarytowy, albo transport drogowy, za pomocą specjalnych platform kołowych lub lawet. Transport wielkogabarytowy koleją ma swoje wady. Pozwala dostarczyć maszynę rolniczą z jednej stacji kolejowej do drugiej. W przypadku transportu ponadnormatywnego, realizowanego za pomocą lawety albo platformy samochodowej (niskopodwoziowej), są znacznie większe możliwości dostarczenia maszyny rolniczej do miejsca docelowego.

Kwestia doboru odpowiedniego środka transportu jest kluczowa. Pojazd rolniczy musi być transportowany w bezpieczny sposób. Poza tym trzeba umożliwić wygodny rozładunek i załadunek.

Organizacja transportu ponadgabarytowego

Transport ponadgabarytowy musi odbywać się zgodnie z szeregiem zasad i przepisów, określonych przez prawo. Niezbędne jest uzyskanie szeregu zezwoleń.

Jak organizuje się transport ponadgabarytowy maszyny rolniczej, transportowanej z wykorzystaniem pojazdów drogowych?

  • Trzeba przygotować dokładną specyfikację przewożonej maszyny, a także odpowiednio zaplanować trasę.
  • Do wniosku należy dołączyć ekspertyzę, która określa potencjalny wpływ ponadnormatywnego ładunku na stan nawierzchni dróg, mostów, tuneli, wąskich jezdni, rond itd.
  • Niezbędne jest uzyskanie szeregu zezwoleń od zarządców dróg. W przypadku transportu międzynarodowego, także od Urzędu Celnego.
  • W wielu przypadkach niezbędne jest korzystanie ze specjalnego pilotażu, a nawet z eskorty Policji.
  • Transport ponadgabarytowy drogowy musi być odpowiednio oznakowany i zorganizowany zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Wsparcie profesjonalistów

Jeśli chcesz zorganizować bezpieczny transport ponadgabarytowy maszyny rolniczej – skorzystaj z naszej oferty. Nasza firma specjalizuje się w przewozach ładunków ciężkich, specjalnych i wielkogabarytowych. Z nami w bezpieczny sposób, przetransportujesz maszyny rolnicze na terenie Polski, Skandynawii, Turcji i krajów bałkańskich. Mamy własny tabor i wyszkolonych operatorów.

Z nami bezpiecznie przetransportujesz kombajny buraczane, kombajny zbożowe, kombajny ziemniaczane, kombajny rolnicze, agregaty uprawowe, ciągniki rolnicze i wiele innych.

już 34 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę