Kiedy transport staje się ponadgabarytowy
Organizacja przewozu towarów wielkogabarytowych jest trudnym przedsięwzięciem i niezwykle ważnym z logistycznego punktu widzenia. Przyjrzyjmy się zatem, kiedy transport staje się ponadgabarytowy i jak go zaplanować?
Co to jest ładunek ponadgabarytowy?
Ładunkiem wielkogabarytowym nazywamy towary, których długość, szerokość lub wysokość przekraczają standardowe wymiary przyczepy pojazdu. Ze względu na spore gabaryty, chcąc je przetransportować, należy starannie zaplanować transport ponadgabarytowy. Dokładne zasady transportu ponadnormatywnego zostały określone przez Ministerstwo Transportu i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Od jakiej wagi i rozmiaru zaczyna się ładunek ponadnormatywny?
Transport ponadnormatywny, zwany również nienormatywnym, to przewóz ładunku, który wraz z pojazdem przekracza wymiarami bądź wagą dopuszczalne wielkości, ustalone przez normy. Ładunek uznajemy za ponadnormatywny, gdy jego szerokość przekracza 2,5 metra, długość 16,5 metra a wysokość 4 metry. Ciężar ładunku ponadgabarytowego natomiast wynosi więcej niż 42 tony.
Jakie towary są najczęściej ładunkiem ponadgabarytowym?
Ładunki wielkogabarytowe mogą być bardzo zróżnicowane, a specyfika ich transportu w dużej mierze zależy od ich wymiarów i wagi, a także drogi transportu i przepisów obowiązujących w danym kraju. Najczęściej transport ponadgabarytowy dotyczy:
- elementów przemysłowych – maszyn przemysłowych, komponentów energetycznych, instalacje przemysłowe,
- konstrukcji budowlanych – elementów budowlanych, elementów mostów, belek stalowych, konstrukcji stalowych, rurociągów,
- konstrukcji energetycznych – generatorów, turbin wiatrowych, części elektrowni,
- maszyn rolniczych,
- elementów lotniczych oraz statków,
- sprzętów budowlanych.
Jakimi drogami organizowany jest transport ponadnormatywny?
Organizacja transportu wielkogabarytowego to prawdziwe wyzwanie, wymagające specjalistycznego podejścia i umiejętności planowania. W Polsce najczęściej odbywa się transportem drogowym, wymaga to jednak konieczności uzyskania odpowiednich zezwoleń. Ważną rolę odgrywają również piloci, którzy mają za zadanie zabezpieczać całą trasę podczas przejazdu i ostrzegać innych uczestników ruchu drogowego o zbliżającym się transporcie ponadnormatywnym. Ponadto należy dokładnie sprawdzić infrastrukturę drogową, a w razie konieczności przeprowadzić w niej czasowe zmiany.
Alternatywą dla transportu drogowego jest droga rzeczna. Taki transport odbywa się przy użyciu barek i pontonów o szerokich możliwościach ładunkowych, ale jest uzależniony od aktualnego poziomu stanu rzek. Większe możliwości daje transport morski, który odbywać może się szlakami śródlądowymi, przy wykorzystaniu kontenerów.
W przypadku przewozu większej ilości wielkogabarytowego ładunku dobrym rozwiązaniem jest transport kolejowy. Możliwość transportu całości ładunku jednym transportem to ogromna korzyść finansowa. Jednak ten rodzaj transportu również ma pewne ograniczenia. Długość pojedynczego ładunku nie może przekroczyć 120 m, szerokość 4 m, wysokość 4 m, a waga 500 ton. Najistotniejszym jednak minusem transportu kolejowego jest brak możliwości przewiezienia ładunku bezpośrednio do miejsca docelowego.
Transport lotniczy jest najdroższą formą przewozu ładunku wielkogabarytowego, jednak ze względu na najkrótszy czas jego trwania, również ma swoich zwolenników. Należy jednak pamiętać, aby transport lotniczy ponadgabarytowy planować z dużym wyprzedzeniem czasowym ze względu na ograniczoną ilość przewoźników.
Wsparcie profesjonalistów
Organizacja i realizacja transportu ponadnormatywnego wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia, a także wykorzystania odpowiedniego sprzętu. Dlatego tak ważna jest współpraca z doświadczonymi profesjonalistami. Firma ZTE jest odpowiednio wyspecjalizowaną spółką do przewozu ładunków ponadgabarytowych, ciężkich i specjalnych. Dla nich nie ma rzeczy niemożliwych i ponad miarę!