Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Zalety morskiego transportu ponadgabarytowego

13 października 2021

Zalety morskiego transportu ponadgabarytowego.

Ładunki wielkogabarytowe można przetransportować wieloma drogami, jednak największą dynamikę zauważamy w transporcie morskim. Co sprawia, że zainteresowanie nim wzrasta z roku na rok? Jakie są mocne i słabe strony transportu morskiego?

Charakterystyka transportu morskiego

Do transportu morskiego wykorzystywane są specjalistyczne statki, dostosowane do przewozu różnego typu ładunków. Są to przede wszystkim kontenerowce, masowce, tankowce, drobnicowce i chemikaliowce. Biorąc pod uwagę drogi wodne, jakimi transport się odbywa, żeglugę morską można podzielić na przybrzeżną, krajową oraz międzynarodową.

Zalety transportu morskiego

Droga morska doskonale się sprawdza w transporcie ponadnormatywnym. Daje możliwość transportu ładunków o bardzo dużej objętości oraz wadze. Statki są bardzo pojemne, co pozwala na równoczesny przewóz sporej ilości frachtu. Ponadto tego rodzaju przewóz jest tańszy aniżeli drogą lądową czy lotniczą, a w przypadku długich tras, jest wręcz najtańszym sposobem na transport gabarytowy.

Kolejną zaletą transportu morskiego są mniejsze restrykcyjne ograniczenia co do maksymalnej wielkości czy masy cargo. Nie ma też wielkich ograniczeń co do rodzaju przewozu ładunku, jak to jest w przypadku np. samolotów (tutaj lista wykluczeń jest najszersza).

Podsumowując mocne strony transportu ponadgabarytowego morskiego, możemy wymienić:

  • najniższy koszt
  • daleki zasięg
  • brak restrykcji co do rodzaju transportowanego towaru
  • brak ograniczeń co do wielkości oraz wagi transportowanego ładunku.

Wady transportu morskiego

Za największą i najistotniejszą wadę transportu wielkogabarytowego morskiego należy uznać czas, w jakim się odbywa. Realizacja dostawy może trwać nawet i kilkanaście tygodni i jest zależna m.in. od panujących po drodze warunków atmosferycznych.

Ponadto za wadę można uznać także ograniczenia wynikające z dostępności szlaków transportowych oraz portów. Ta forma przewozu często jest łączona z tego powodu z innymi i wiąże się to niestety z przeładunkami.

Przy transporcie morskim należy starannie zwracać uwagę na zabezpieczenie ładunku na ten czas, aby nie uległ zniszczeniu. Należy zadbać o ochronę przez wilgocią i działaniem soli, zwłaszcza powierzchni podatnych na korozję, czyli np. samochodów czy maszyn. Zazwyczaj stosowane są folie i papier korozyjny a także pochłaniacze pary.

Podsumowując najsłabsze strony transportu morskiego należy wymienić:

  • długi czas dostawy
  • ograniczenia w dostępności szlaków wodnych oraz portów
  • zależność od warunków atmosferycznych
  • możliwość uszkodzenia ładunku w sytuacji nieodpowiedniego zabezpieczenia
  • konieczność przeładunku na inny środek transportu. 

już 32 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę