Transport ponadgabarytowy – ZTE
Twoje potrzeby, nasza pasja

Jak zorganizować kolejowy transport ponadgabarytowy?

12 października 2022

Kolejowy transport ponadgabarytowy daje spore możliwości przewozu większej ilości ładunków w pojedynczej jednostce transportowej. Ma to znaczący wpływ na optymalizację ceny za przewóz a ponadto jest niezawodnym i bezpiecznym sposobem na transport niemal każdego towaru. Daje możliwość określenia czasu dostawy z wyjątkową dokładnością, co jest niemożliwe w przypadku pozostałych form transportu, np. w transporcie morskim. Jak zatem zorganizować transport wielkogabarytowy koleją?

Zasady transportu kolejowego

W transporcie kolejowym ładunki ponadgabarytowe nazywa się nadzwyczajnymi. Zasady realizowania ich przewozu określa jasno i precyzyjnie instrukcja IR 10. Jej nadrzędnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w transporcie ponadgabarytowym koleją oraz prawidłowa organizacja i jednolity tryb postępowania przy przewozie ładunków nadzwyczajnych, zarówno w komunikacji krajowej jak i międzynarodowej.

Ograniczenia rozmiaru i wagi

Instrukcja IR10 dokładnie określa, które ładunki kwalifikują się jako nadzwyczajne i są to m.in.:

  • przekraczające obowiązującą skrajnię ładunkową i/lub skrajnie taboru;
  • przekraczające dopuszczalne obciążenie na oś i/lub metr toru;
  • wymagające specjalnego wagonu lub organizacji przewozu ze względu na położenie środka ciężkości;
  • wymagające załadowania na dwa wagony z ławami pokrętnymi;
  • szyny i pręty stalowe o długości ponad 36m;
  • o masie większej niż 60 ton.

Ponadto dozwolony jest również transport gabarytowy koleją silników okrętowych, transformatorów elektroenergetycznych, przęseł mostów i szyn kolejowych.

Maksymalne wymiary ładunków natomiast, które można przewozić koleją są następujące:

  • 120 m długości
  • 4,0 m szerokości
  • 4,0 m wysokości
  • 500 t wagi

Organizacja przewozu ładunków gabarytowych koleją

Przy organizacji transportu ponadnormatywnego koleją niezwykle ważne jest zaplanowanie załadunku i rozładunku oraz zabezpieczenie towarów na taborze kolejowym. Należy również sporządzić odpowiednią dokumentację transportową i dopełnić formalności celnych. Nie można ponadto zapomnieć o ubezpieczeniu ładunku. Każdy z tych elementów jest niezwykle ważny, dlatego czynności te warto powierzyć specjalistom. Pracownicy spółki ZTE potrafią przeprowadzić usługi transportowe zgodnie z oczekiwaniami klientów, a przede wszystkim z uwzględnieniem najwyższych standardów profesjonalizmu i bezpieczeństwa.

Kiedy transport kolejowy jest najlepszy?

Zapotrzebowanie na transport kolejowy w ostatnich latach zauważalnie rośnie. Doskonale sprawdza się przy przewozach wielu ładunków ponadnormatywnych na dalekich trasach, gdy klient nie chce korzystać z transportu drogowego lub inne formy transportu zawodzą ze względu na zbyt długi czas realizacji przewozu bądź niedostateczny poziom zmodernizowania. Ponadto jest to forma transportu, która jest coraz częściej wybierana przez klientów poszukujących ekologicznych i atrakcyjnych finansowo możliwości przewozu gabarytów oraz tych, dla których priorytetem jest zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia ładunku.

Niestety zdarza się, że transport kolejowy ładunku jest niemożliwy i to nie tylko ze względu na jego wymiary i ciężar. Największym problemem może okazać się stan infrastruktury kolejowej. Często bowiem nie ma możliwości przewiezienia ładunku bezpośrednio do miejsca docelowego, co łączy się z koniecznością przeładunku na samochody. Zlecając jednak organizację transportu ponadgabarytowego specjalistom, nie musimy się o nic martwić, gdyż dobiorą za nas optymalnie środek transportu tak, aby ładunek sprawnie i bezpiecznie dotarł od punktu A do punktu B.

już 34 lat

Historia

Historia 20142015 r.

Spółka ZTE w chwili obecnej posiada 62 ciągniki i 67 naczep do przewozu nietypowych ładunków.


Historia 20092009 r.

Nawiązanie bliższej współpracy z wiodącym producentem specjalistycznych naczep firmą Faymonville.


Historia 20052005 r.

Pierwszy certyfikat BVQi Systemu Zarządzania wg normy ISO 9001:2000.


Historia 20001998-2005 r.

Okres zakupów nowego sprzętu i ugruntowanie pozycji na rynku usług transportu ponadgabarytowego.


Historia 19981998 r.

Zakup nieruchomości po byłej kopalni "Michał" w Siemianowicach Śląskich i poddanie jej rewitalizacji.


Historia 19961996 r.

Zakup spółki ZTE Katowice i przyłączenie jej do spółki Gola. Od tego momentu firma zmienia nazwę z Gola na ZTE Katowice Sp. z o.o.


Historia 19901990 r.

Początek działalności na rynku przewozów ponadgabarytowych pod spółką GOLA Sp. z o.o.

Zapytaj o ofertę