W terminach od 7 do 10 grudnia br., na trasie z Łodzi do Dęblina, ZTE przewiozło samoloty Ił-28 oraz Ił-14. Transporty odbyły się na naczepach typu telesattel rozciąganych do 29 i 48 m, przeznaczonych do przewozów bardzo długich ładunków ponadnormatywnych.
Przejazdy z uwagi na spore gabaryty ładunku odbywały się nocą w godzinach 22:00 – 05:00.
Samoloty trafiły do Muzeum Sil Powietrznych w Dęblinie, gdzie po renowacji jako eksponaty będą je mogli podziwiać zwiedzający.
Ił 28 to dwusilnikowy, odrzutowy samolot bombowy, konstrukcji Sergieja Iliuszyna z okresu po II wojnie światowej, napędzany silnikami Klimow. Samoloty tego typu służyły w Polskich Siłach Powietrznych od 1952 do 1977 roku. Załogę stanowiły 3 osoby, a samolot mógł osiągać maksymalną prędkość 902 km/h.
Śmigłowe samoloty pasażersko-transportowe Ił-14 zaprojektowane zostały również w biurze konstrukcyjnym Sergieja Iliuszyna i produkowane były w latach 1950-1960 w ZSRR. W Polskim lotnictwie służyło w sumie 12 sztuk takich samolotów w latach 1955-1972. W zależności od wersji przewozić mogły od 14 do 32 pasażerów.
Dane techniczne samolotów:
1) Ił-28
a) rozpiętość skrzydeł 21,45 m,
b) długość: 17,45 m,
c) wysokość: 6,70 m,
d) szerokość/ wysokość kadłuba: 1,80/ 2,80 m,
e) masa własna: 12 800 kg;
2) Ił-14:
a) rozpiętość skrzydeł: 31,70 m,
b) długość: 21,30 m,
c) wysokość: 7,80 m,
d) średnica kadłuba: 2,80 m,
e) masa własna: 12 000 kg.
O transportach informowały ogólnopolskie media, radio, telewizja, portale informacyjne oraz branżowe. Poniżej przedstawiamy kilka linków do artykułów oraz zdjęcia z akcji.